startpagina

Over mij

Mijn foto
Vrouw van manlief, Steven. Mama van 2 hevige kids. Inias, 5jaar(sept 2006) en Ilena (april 2010). Zus van creatieve broer. Schoonzus van ruimtevisser. Tante van 4 kids. Georganiseerd, lijstmakend,ordelijk,onzeker stresskieken. Creatief met fimo en sinds kort met naaien. Bouwperikelen, kinderen en nog zo veel meer.

maandag 19 september 2011

Een rustig avondje...

mondt uit in dé levensvraag:  wat is dood gaan & is er leven na de dood.

Het begon zo:
       Inias was naar Marvi Hammer (op vtm kzoom, een programma meestal over dieren op kindermaat) aan't   kijken. Deze keer ging het niet over dieren maar over mummies. Inias is iemand die alles in vraag stelt. Dus kwam natuurlijk de vraag "wat is een mummie?" Wij houden van eerlijkheid. Dus manlief legt uit wat het is. Maar dan begint hij verder te denken. " Ik wiiiil niiieet dooood" en "Waaat gebeuuuurt er daaaan?" Je gaat naar de hemel "iiiik wiiil niiieet naar de heeeemel." Waarom dan niet, heb je hoogtevrees (ik ben niet van de subtielste) "Neee, daaan moet ik stiiilstaaaan en kan ik niet aaaadeemen. Daaat is zzzooo saaaiii."
Sommige mensen geloven dat je een sterretje wordt of andere denken dat je terugkomt als een dier.  En andere denken dat als je dood bent je dood bent en er niets meer is. ze leggen je dan in een kist. Hoe leg je dat allemaal uit aan een kind van 5. Ik stond met mijn mond vol tanden.
"Ik wil nieeet in een kiiist. Ik wiiiil een poes zijn. Gaat dat mama" Euh, dat weet ik niet. "Ik wil een poes zijn"

Ineens vraagt hij of er nu kriebelbeestjes zijn (vlooien). Ik zeg dat ik denk van niet. "Ja mama, als je al niet weet of ik als poes terug kan komen, dan weet je ook zeker niet dat er kriebelbeestjes zijn."

Een hele avond heeft dat gesprek geduurd met een wenende (met van die gierende uithalen) Inias. En ik geef eerlijk toe dat ik echt mijne lach moest inhouden. En dat ik sindsdien  het liedje 'poesje miaaw' in mijn hoofd heb.

Oh ja, hij wilt dan Minoejs heten.

5 opmerkingen:

  1. Het is te merken dat Inias en Yane van dezelfde leeftijd zijn. Hier tegenwoordig ook veel vragen over de dood en dood-gaan.
    Geen simpel onderwerp he!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is wel een zwaar thema dood !!!Ik zou ook niet weten wat antwoorden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het antwoord van de dichter Willem Wilmink op deze moeilijke vraag:

    Laatst vroeg m'n zoontje met angstige stem
    "Als iemand dood is, wat gebeurt er dan met hem?"
    Nu ken ik wel iemand die daarover zegt
    "Wie dood is, die komt in de hemel terecht"
    Dus boven de wolken, dus altijd mooi weer
    En een bal in 't gras, en ijsjes, meneer

    Maar weer iemand anders vertelde zowaar
    "Als je dood bent, dan komt er een tovenaar
    Die tovert dan aan je en dan word je een dier
    Een mug of een tijger, een leeuw of een mier"
    En zelf mag je kiezen welk dier je wilt zijn
    Een kraai of een olifant, of een konijn

    Maar op een morgen ben ik gegaan
    Naar een man die heel oud was, dus gauw dood zou gaan
    "Of ik een dier word", zei deze man
    "Of in de hemel kom, 'k weet er niks van
    Maar als ik dood ga, is 't eerst wat ik doe
    Honderd jaar slapen, want ik ben moe"

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @maaike: bedankt voor het mooie gedichtje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wel herkenbaar, wij hebben ook eens zo'n soort gesprek gehad met onze (toen nog) 4 jarige. Moeilijk hoor...

    BeantwoordenVerwijderen